TESTOVÁNO: Jak se jezdí na nových závodních modelech NSP?
Do Čech nám dorazily zbrusu nové modely sportovních pevných paddleboardů od světově známé značky NSP. Na první pohled mají karbonové modely pro sezónu 2020 novou barevnou variaci modré, zelené, oranžové s převládající bílou. V ČR jsou od nynějška k dostání nejen všechny nejužší závodní modely (20‘‘-24‘‘), ale pro mnohé z nás i zajímavější širší a stabilnější paddleboardy (od šířky 25‘‘-28‘‘) ve dvou délkových variantách 14‘ a 12‘6‘‘ stop, jak v karbonovém provedení, tak paddleboardy nafukovací (šířky 25‘‘-32‘‘) na trénink, projížďku nebo jógu a nechybí ani nezničitelné laminátové paddleboardy (NSP HIT Cruiser). Pro odbornou radu se stačí zeptat někoho z našich NSP jezdců a v obchodu Snowboardel.
Nová závodní prkna testovali čeští jezdci týmu NSP.cz, tedy kromě Ivy Dundové, která je zatím zavřená doma za hranicemi v Německu a do ČR se nyní nedostane.
Testované paddleboardy:
-
NSP Ninja 14’x20‘‘ a 14’x21‘‘ a loňský 14’x22‘‘
-
NSP Carolina 14’x21.5‘‘
-
NSP Puma 14’x23‘‘
-
bonus - NSP Carolina 14'x22‘‘ (prototyp od top NSP závodníka Ty Judsona).
Zde se dočtete jejich dojmy a postřehy z celé akce, kterou jsme realizovali s dodržováním nařízených rozestupů
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ondra
Začnu NINJOU, ta oproti loňskému a předloňskému modelu změnila trochu tvar, což se projevilo hlavně na ostřejší špičce, která vizuálně více krájí vodu a pocitově jede svižněji. Model šířky 21‘‘ má možná trochu jistější stabilitu díky nižšímu dnu, model šířky 20‘‘, je dle mého spíše pro závodníky do 70 kg (já mám 74 kg a přišlo mi, že ho příliš zatápím a necítím se v něm úplně komfortně). Takže bych řekl, že 20‘‘ je spíše pro pokročilejší holky.
CAROLINA oproti Ninje z mých dřívějších dojmů na rychlosti neztrácí a je celkově ovladatelnější při všech typech závodů, zlatý univerzál. Já si odvezl prototyp od australského závodníka Ty Judsona a musím říct, že si na něm můžu díky stabilitě dovolit mnohem více než na Ninje. Nicméně na totálním flatwater (rovné vodě) je to trochu větší dřina. Kvůli težší nosnější špičce Caroliny by s ní mohly mít problém v zatáčkách drobnější dámy, takže bych tento model doporučil chlapům, kteří chtějí prkno pro všechny příležitosti.
Nová PUMA mě nadchla ze všech nejvíce. Měl jsem možnost si projet 14‘x23‘‘ a i když není původně designovaná jako model na rovnou vodu, tak oproti nim vůbec nezaostává v rychlosti díky nízké hmotnosti. Při sprintu nádherně klouže a v zatáčkách je dokonalá. Pumu bych doporučil takovým „hračičkám“, co si úplně nepotrpí na vytrvalostní long distance, ale spíše je baví sprinty a technické závody. Raději si teď ani nebudu představovat kolik srandy by s ní mohlo být na moři ve vlnách a na downwind… Škoda, že jsem ještě nevyzkoušel užší model Puma 14‘x22‘‘, protože to by mohlo taky stát za to a skoro si myslím, že by to mohla být i moje volba pro Krumlovský maraton.
David
Nejvíc jsem se těšil na novou PUMU. Mám tohle klasický flat deckový (s rovnou palubou) prkno rád. Obecně vnímám tato prkna jako ideální volbu pro přechod z nafukovacího prkna na pevné. Skvělé prkno pro trvalý rozvoj dovedností jezdce ve všech směrech. Díky neomezenému pohybu po desce se velmi rychle naučíte točení přes záď prkna a další manévry, kde je třeba se přemisťovat po desce (plážové starty, chytání vln, rychlé nalézání na prkno po pádu…) Můžete se tak rozvíjet všemi směry, kterými je třeba, aby se z vás stal komplexní jezdec, který se maximálně baví v každých podmínkách. Letošní PUMA, ačkoliv vychází z loňského modelu, prodělala zásadní tvarové změny. Na dně má výraznou konkávu, která se u mírně rozšířené zádi vytrácí. Pozitivně se to projevilo na ještě větší stabilitě a citlivosti prkna, které si nekompromisně drží směr i ve větru a choppy (rozvlněné) vodě. Skvěle reaguje na podněty od vody. Nádherně jsem si s PUMOU 14x23‘‘ zajezdil na vlnách za přívozem, které si brala jakoby sama. Na hladké vodě jede prkno rychle a lehce. Čím jsou terén a podmínky obtížnější, tím prkno ožívá a nabízí vám skvělejší pocit z jízdy, užíváte si jeho hravost. Potěšil mě i nový desing, přibyla bledě modrá barva s nazelenalým nádechem – odstín Celeste. Že by pocta slavnému pirátovi Marco Pantanimu (cyklista, pozn. redaktora)? Model PUMA 2020 má také zvýraznění točného bodu pod nášlapným gripem v místě nad flosnou (ploutvičkou), takže neomylně při točení najdete, co hledáte. PUMA 14‘x23“ 2020 je prkno, na kterém mě letos určitě uvidíte.
A pak taky na CAROLINĚ. Ta je sice stejná jako loni, ale je to tím, že na tomhle nadčasovém univerzálním dugoutu (paddleboard se sníženou palubou) není co měnit. Rychlé, nekompromisní, skvěle ovladatelné prkno. Tady řeším jen šířky do různých terénů. V Čechách jsem spokojený na CAROLINA 14‘x21.5“. Do Paříže na Paris Crossing jsem si vzal Carolinu šířky 22.5“ a udělal jsem dobře.
Modely NINJA jsem při testování nestihl, mládenci se o ní pořád prali, tak někdy příště.
Petr
Během čtvrtečního premiérového testování prken NSP jsem měl možnost poprvé vyzkoušet letošní flatwater plováky NINJA 14‘/20‘‘, 14‘/21‘‘ a porovnat je s NINJOU 14‘/22‘‘ předešlé generace, který standardně používám na trénink a účast v paddleboardových závodech v minulých dvou letech.
Nový NINJA se od předchozího liší v několika zásadních detailech. Pominu-li odlišné agresivnější zbarvení, má nově tvarovanou příď a výrazně prohloubený kokpit. Nová příď je méně citlivá na boční vlny tvořené okolními jezdci, takže prkno na „rozryté“ hladině lépe drží směr a není tolik náchylné na vybočování špičky, mnohem snáze jsem se na něm dokázal za kluky chytit do draftu. Postoj v hlubším kokpitu je umožněn minimální vzdáleností dna a paluby v místě stání, tzn., že těžiště postoje je níž a díky tomu je prkno stabilnější.
Ninja Šíře 20‘‘ byla na mojí aktuální váhu (79 kg) příliš úzká, vidím ji jako super prkno pro děvčata, dospívající juniory nebo velmi lehké jezdce do 70 kg. Několikrát to vypadalo, že ostatní chlapce pobavím plaveckou vložkou, ale zklamal jsem je a pokaždé to nějak vybral a zůstal suchý…
Můj subjektivní pocit z širší Ninja 21‘‘ byl velmi dobrý, byl jsem na ní téměř stejně stabilní jako na své 22‘‘, při obratech jsem byl trochu nesvůj, ale nedělaly mi zásadní potíže. Hodinky ukázaly, že jsem na nové 21‘‘ o trochu rychlejší, což odpovídalo i mému pocitu z jízdy.
U modelů NSP CAROLINA jsem vyzkoušel: sériovou 14‘x21.5‘‘ a prototyp 14‘x20‘‘. Šíře 20‘‘ byla příjemná v přímé jízdě, ale obraty na ní jsou zatím nad moje možnosti. CAROLINA 21.5‘‘ pro mě byla super náčiním, na kterém jsem se cítil jako doma. Na technical race jsem vloni používal CAROLINU 22.5‘‘, která je ještě významně stabilnější a pokud bych neměl ambice jezdit na moři, nebo rychlejší řece, kde jsou určitě ještě lepší variantou PUMY 23‘‘ až 26‘‘ dle váhy a zkušenosti jezdce, vybral bych si jako jediné univerzální prkno CAROLINU 22.5‘‘. Mít o 15 kilo víc, jasně sáhnu po CAROLINĚ 24,5‘‘. Asi ne náhodou dostaly za poslední dva týdny tři Caroliny (22.5‘‘ a dvě 24.5‘‘) nové majitele.
David s Ondrou věnovali hodně času zkoumání nové PUMY 23‘‘, já na ní byl jen chviličku a překvapila mne svou rychlostí a snadnou ovladatelností. Nový tvar konkávního dna dodal PUMĚ zřejmě větší stabilitu, a širší záď stejně jako na předchozí generaci dělá obrátky velmi pohodovými. Chvilku mi trvalo, než jsem našel správnou pozici postoje, aby záďová vlna byla minimální a zároveň jsem „neryl čumákem“ (myšleno čumákem paddleboardu, pozn. redaktora), ale pak už jsem díky super stabilnímu postoji na ní dokonce překvapivě krátkodobě dokázal držet pár set metrů (za cenu maximálního vyčerpání) tempo i s rychlejšími kolegy. Nejlepší představu o PUMĚ asi dokážou sdělit David nebo Ondra, kteří si ji vybrali jako jedno z prken na letošní sezónu. David už si ji odvezl domů, takže zkušeností s ní bude co nevidět dostatek.
Na čem budu jezdit závodit letos já? Na long distance mne čeká CAROLINA 21.5‘‘ nebo NINJA 21‘‘ (podle větrných a vlnových podmínek), technical race a sprint nejspíš opět na loňské PUMĚ 23.5‘‘ nebo 24.25‘‘, na kterých se cítím pohodlně na rozbité vodě i s třesoucíma se unavenýma nohama. Pokud se dostanu na konci prázdnin k moři, PUMA bude na surfování vln skvělá.
Jarda
Jel jsem na testování především kvůli modelu NINJA 14‘x21‘‘. Proti loňskému roku, kdy jsem jezdil šířku 22‘‘, je dle mého názoru užší 21‘‘ stejně stabilní jako to loňské širší, díky hlubšímu vydlabání. U modelů NINJI 2020 protáhli špičku, která má teď větší výtlak, což má za důsledek, že je třeba si teď stoupnout o trochu dozadu a také dle mého názoru zkrátit pádlo o 2-3cm. Pocitově je Ninja 21‘‘ o něco rychlejší, než loňský model 22‘‘. Podle mých měření, mám při 70% svého výkonu průměrnou rychlost 9,3 km/hod na 15 km na hladké vodě.
Celkově mám raději vydlabaná prkna (dugout), raději Carolina a Ninja než Puma. I když je pravda, že výjimku bych udělal na moři. Loni jsem zkoušel CAROLINU na moři a při velkých vlnách se mi vydlabaná paluba zalévala vodou a nestíhala odtékat. Takže do vln bych si vzal PUMU.
Kdybych měl však někomu doporučit kompromis mezi stabilitou a rychlostí, tak bych doporučil model NSP CAROLINA.
Dan
(opravdu sprintové dojmy)
Testování bylo super. Hlavně ta parta lidí je super, když se sejdeme takhle hromadně. Co se týká prken, jelikož chci jezdit hlavně sprinty, tak jsem zkoušel NINJU a ta je naprosto luxusní, jak po designové stránce, tak hlavně po té rychlostní. Už se těším, až se sejdeme na závodech.
- luc